Literature and Links
By Sections References in the texts For Reading at Leisure are listed at the end of those sections.
Foreword
1 What is Cultural Mediation?
- Caillet, Elisabeth: À l'approche du musée, la médiation culturelle, Lyon: Presses universitaires de Lyon, 1995
- Caune, Jean: La Culture en action. De Vilar à Lang, le sens perdu, Grenoble: PUG 1992
- Caune, Jean: Pour une éthique de la médiation. Le sens des pratiques culturelles, Grenoble: PUG, 1999
- Della Croce, Claudia, et al.: Animation socioculturelle. Pratiques multiples pour un métier complexe, Paris: L’Harmattan, Animation et Territoires, 2011
- mediamus, Médiation culturelle de musée [21.2.2013]
- Univeristé Aix-Marseille, Médiation culturelle de l’art [1.2.2013]
- Bourriaud, Nicolas: Relational Aesthetics, Dijon: Les presses du réel, 2002
- Heguera, Pablo: Education for Socially Engaged Art, New York: George Pinto Books, 2011
- Kester, Grant: Conversation Pieces, Berkeley: University of California Press, 2004
- Kester, Grant: The One and the Many, Durham: Duke University Press, 2011
- Lacy, Suzanne: Mapping the Terrain. New Genre Public Art, Seattle: Bay Press, 1995
- Manifesta Mediation Programme, Mediators [14.6.2012]
- Accademia di Belle Arti Macerata, Mediazione artistico-culturale [22.8.2012]; → MFE010401.pdf
- Department of Education, Training and Labour, Region of Veneto, Italy, list of job descriptions [5.9.2012]
- Italian Ministry of Education, Universities and Reseach, “Didattica museale” [3.9.2012]
- Promotion of cultural mediation [10.2.2014]
2 Cultural Mediation for Whom?
3 What is Transmitted?
- Tate Britain, London, “Tate Forum” [15.2.2013]
- Tate Galleries, London (Hg.): Art Gallery Handbook, A Resource for Teachers, London: Tate Publishing 2006
- Conray AG, Reichenburg, “Team Building” [20.2.2012]
- Lucerne University of Applied Sciences and Arts, “Art in Company” [20.2.2012]
- “Culture Jamming” [16.3.2012]
- “Radical Cheerleading” [16.3.2012]
- Compagnie de l’Estuaire, Genève [25.1.2013]
- Le Théâtre du Galpon, Genève [25.1.2013]
- Zurich, Canton of, Office of Elementary Education, Schools and Culture [14.2.2013]
4 How is Cultural Education Carried Out?
- Bavarian State Opera, Munich, interactive game for children [2.3.2012]
- Netherlands Architecture Institute, Rotterdam, “Hands-on Deck” [30.4.2012]
- Assoziations-Blaster [2.3.2012]
- Musikkollegium Winterthur, ”Winterthur schreibt eine Oper” [17.12.2014]
- Projekt ”Schulhausroman” [9.5.2012]
- Antikulti Atelier [17.2.2012]; → MFE0404.pdf
- Wien Museum, Wien, Ausstellung Gastarbajteri [15.3.2012]
- Institute for Foreign Cultural Relations Institut für Auslandsbeziehungen (ifa) et al. (pub.): Kunstvermittlung in der Migrations-gesellschaft. Reflexionen einer Arbeitstagung, Berlin/Stuttgart: Institut für Auslands-beziehungen, 2011 [22.2.2012]
- Büro trafoK, Vienna [15.3.2012]
- Initiative Minderheiten, Vienna [15.3.2012]
- Wien Museum, Vienna, “Gastarbajter” exhibition [15.3.2012]
5 What Does Cultural Education Do?
- Steps dance festivals [21.3.2012]
- Théâtre Vidy-Lausanne, project “Audiodescription” [17.12.2014]
6 Cultural Mediation: Why (Not)?
- Florida, Richard: The Rise of the Creative Class. And How It’s Transforming Work, Leisure and Everyday Life, New York: Basic Books, 2002
- KulturKontakt Austria [30.4.2012]
- Raunig, Gerald; Wuggenig, Ulf (eds.): Kritik der Kreativität, Vienna: Turia und Kant, 2007
- Bastian, Hans Günther: Musik(erziehung) und ihre Wirkung, Mainz: Schott, 2002
- Bundesvereinigung Kulturelle Kinder- und Jugendbildung, Remscheid, certificate of cultural competence [13.4.2012]
- Hetland, Lois, et al.: Studio Thinking. The Real Benefits of Visual Arts Education, New York: Teachers College Press, 2007
- Jansen-Osmann, Petra: “Der Mozart-Effekt – eine wissenschaftliche Legende?”, in: Musik-, Tanz- und Kunsttherapie, vol.17, no. 1, pp.1–10. Göttingen: Hogrefe, 2006 [21.2.2013]; → MFE060202.pdf
- Matarasso, François: Use or Ornament. The Social Impact of Participation in the Arts, Stroud: Comedia, 1997 [13.4.2012]; → MFE060201.pdf
- Mirza, Munira (ed.): Culture Vultures. Is UK arts policy damaging the arts? London 2006 [21.2.2013]
- Museums, Libraries and Archives Council (MLA), UK, Generic Learning Outcomes [13.4.2012]
- Rauscher, Frances H., et al.: “Music and Spatial Task Performance”, Nature, no. 365, 1993, p. 611
- Hoffmann, Hilmar: Kultur für alle. Perspektiven und Modelle, Frankfurt: S. Fischer, 1979
- Bundesverband Tanz in Schulen [Federal Association dance in schools], Cologne, pro dance arguments [13.4.2012]
- Dannenbeck, Clemens; Dorrance, Carmen: “Inklusion als Perspektive (sozial)pädagogischen Handelns – eine Kritik der Entpolitisierung des Inklusionsgedankens”, in: Zeitschrift für Inklusion, no. 2, 2009, not paginated [30.4.2012]; → MFE0604.pdf
- Merkel, Angela: speech at the event “10 Jahre Beauftragter der Bundesregierung für Kultur und Medien”, held in Berlin on 28 October 2008 [13.4.2012]
- Schiller, Friedrich: “Über die ästhetische Erziehung des Menschen in einer Reihe von Briefen”, first published in: Die Horen, no. 1, 2, 6, 1795 [13.4.2012]
- UNESCO (pub.): “Seoul Agenda. Goals for the Development of Arts Education”, Seoul, 2010 [22.2.2013]; → MFE060501.pdf
- Bharucha, Rustom: “Beyond the Box”, in: Third Text, vol. 14, no. 52, 2000, pp. 11 – 19‚
- “El Sistema” project [17.12.2014]
- “El Sistema” project, film [15.4.2012]
- Fuchs, Max (ed.): Die Formung des Menschen. Künste wirken – aber wie? Eine Skizze von sozialen Wirkungen der Künste und ihrer Erfassung, 2004, (Fuchs 2004) [24.8.2010]; → MFE060701.pdf
- Matarasso, François: Use or Ornament. The Social Impact of Participation in the Arts, Stroud: Comedia, 1997 [13.4.2012]; → MFE060201.pdf
- “Rhythm Is It!” project, film [30.4.2012]
- “Superar” project [15.4.2012]
7 Who “does” Cultural Mediation?
- Anton Bruckner University, Linz, Institute of Dance Arts [18.11.2014]
- Bern University of Applied Sciences, bachelor programm in literary writing [18.11.2014]
- Centre National de la Danse, Paris Pantin, dance education [25.1.2013]
- École d’études sociales et pédagogiques, Lausanne, ”médiatrice et médiateur culturel” [25.1.2013]
- Folkwang University of the Arts, Dance Pedagogy [22.11.2014]
- HEAD, Haute Ecole d’Art et de Design, Geneva, “Trans” [25.1.2013]
- Pädagogische Hochschule Bern, “Teaching Artist” [25.1.2013]
- Hochschule für Musik und Tanz, Cologne, dance mediation [1.5.2012]
- Kulturvermittlung Schweiz association [25.1.2013]
- Kuverum, Zurich [25.1.2013]
- Pädagogische Hochschule Bern, ”Kulturelle Medienbildung” [18.2.2013]
- Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance, London [25.1.2013]
- Fachhochschule Nordwestschweiz (FHNW), arts mediation programme [University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland] [25.1.2013]
- Zurich University of the Arts, Zurich, “Ausstellen und Vermitteln” [17.12.2014]
- Zurich University of the Arts, Zurich, “Bilden – Künste – Gesellschaft” [18.2.2013]
- Zurich University of the Arts, Zurich, “Musikvermittlung” [18.2.2013]
- BENEVOL (Swiss association coordinating voluntary work), Schaffhausen [1.5.2012]; → MFE070402.pdf
- Federal Statistical Office, Bern, voluntary-work monitoring initiative [17.12.2014]; → MFE070403.pdf
- German Museum Association (2008): Bürgerschaftliches Engagement im Museum [1.5.2012]; → MFE070401.pdf
- Educult, Vienna [1.5.2012]
- Hoogen, Quirin van den: Performing Arts and the City: Dutch municipal cultural policy in the brave new world of evidence-based policy, dissertation, Rijksuniversiteit Groningen, 2010 [24.5.2012]; → MFE070501.pdf
- Hope, Sophie: Participating in the Wrong Way? Practiced Based Research into Cultural Democracy and the Commissioning of Art to Effect Social Change, London: Cultural Democray Editions, 2011 [1.5.2012]; → MFE0705.pdf
- Projekt ”Jedem Kind ein Instrument” project, research on transfer effects [1.5.2012]
- Netzwerk Forschung Kulturelle Bildung [1.5.2012]
- Rittelmeyer, Christian: Warum und wozu ästhetische Bildung? Über Transferwirkungen künstlerischer Tätigkeiten. Ein Forschungsüberblick, Oberhausen: Athena, 2010
- Settele, Bernadett et al. (eds.): Kunstvermittlung in Transformation. Zurich: Scheidegger & Spiess, 2012
- Université Sorbonne Nouvelle, Paris 3, recherche [11.6.2012]
- Aargau, Canton of, Office for cultural mediation, Aargau, “Kultur macht Schule” [25.1.2013]
- Basel, City of, Department of the Mayor, idea competition [25.1.2012]; → MFE070602.pdf
- Bern, Canton of, Ministry of Education, education and culture [21.5.2012]
- Gebert Stiftung für Kultur (foundation):, Rapperswil-Jona, “Kurator” [21.5.2012]
- Kulturvermittlung Schweiz (association for cultural mediation Switzerland, Infotheque promotion) Infothek: Förderung [24.8.2012]
- Pro Helvetia, promotion of arts and audience outreach [17.12.2014]; → MFE070603.pdf
- Valdés, Eugenio: “Zwischen Zweifel und Möglichkeit”, in: Goethe Institut (pub.): Humboldt, no. 156, 2011 [1.5.2012]
- Zurich, Canton of, Office of Elementary Education, Zurich, schule&kultur [21.5.2012]
- Zurich, City of, cultural fellowships [21.5.2012]
8 Good Cultural Mediation?
- Fuchs, Max: “Qualitätsdiskurse in der kulturellen Bildung”, in: Liebald, Christiane; Münter, Ulrike (ed.): Qualitätssicherung in der kulturellen Bildung, Remscheid: BKJ Bundesvereinigung Kulturelle Kinder- und Jugendbildung e.V., 2010 [21.2.2013]; → MFE080001.pdf
- German Museum Association et al., Qualitätskriterien für Museen, 2008 [5.7.2012]; → MFE080102.pdf
- Kulturvermittlung Schweiz association, documentation of conference “Vermitteln! Mehr als nur Rezepte”, 7.11.2012, Basel [22.8.2012]; → MFE080106.pdf
- Marsh Christian Trust, GB, Marsh Awards [4.7.2012]
- mediamus, Swiss Association of Professionals for Mediation in Museums [24.8.2012]
- [18.2.2013]
- Médiation culturelle association, France, charter [5.7.2012]; → MFE080101.pdf
- Junge Ohren (network), Germany, prize for cultural mediation [4.7.2012]
- Solothurn, Canton of, prize for cultural mediation [5.7.2012]
- Tanztagung, Bern [18.2.2013]; → MFE080103.pdf
- [24.8.2012]
- Verband Musikschulen Schweiz, Swiss association of music schools, quality management [4.7.2012]
- Wimmer, Constanze: Exchange – Die Kunst, Musik zu vermitteln. Qualitäten in der Musikvermittlung und Konzertpädagogik, Salzburg: Stiftung Mozarteum, 2010 [16.10.2012]; → MFV0801.pdf
- Zurich University of the Arts, Zurich, conference “Die Künste in der Bildung” [18.2.2013]; → MFE080104.pdf
- Zurich University of the Arts, Zurich, conference “Musikvermittlung – auf dem Weg zur Partizipation?” [20.8.2012]; → MFE080105.pdf
- Liebald, Christiane; Münter, Ulrike (Hg.): Qualitätssicherung in der kulturellen Bildung, Remscheid: BKJ Bundesvereinigung Kulturelle Kinder- und Jugendbildung e.V., 2010 [21.2.2013]; → MFE080201.pdf
- Wimmer, Constanze: Exchange – Die Kunst, Musik zu vermitteln. Qualitäten in der Musikvermittlung und Konzertpädagogik, Salzburg: Stiftung Mozarteum, 2010 [16.10.2012]; → MFV0801.pdf
- MUS-E® association Switzerland [16.2.2013]
- Perrot, Anne-Catherine de; Wodiunig, Tina: Evaluieren in der Kultur. Warum, was, wann und wie? Ein Leitfaden für die Evaluation von kulturellen Projekten, Programmen, Strategien und Institutionen, Zürich: Pro Helvetia/Migros-Genossenschafts-Bund, 2008
9 Transmitting Cultural Mediation
- Hentschel, Ulrike: Theaterspielen als ästhetische Bildung, Berlin: Schibri, 2010, p. 238
- kidswest.ch, Bern [25.1.2013]
- Kulturvermittlung Schweiz association, [16.2.2013]
- Kuverum “London to go” [2.1.2013]; http://kuverum.ch/angebote.php [2.1.2013]
- mediamus, Swiss Association of Professionals for Mediation in Museums [16.2.2013]
- TheaterFalle, Basel [18.2.2013]
- tps – Fachverband Theaterpädagogik Schweiz [18.2.2013]
Service
- Archiv der Jugendkulturen, Berlin [20.10.2012]
- Archiv der Jugendkulturen, Berlin, exhibition documentation “Auf dem Sprung” [4.2.2013]
- Archiv der Jugendkulturen, Berlin, image cultures [15.3.2013]
- Archiv der Jugendkulturen, Berlin, “Culture on the Road” [4.2.2013]
- Berlin Senate, Representative for Integration [18.11.2012]
- Bourdieu, Pierre: Die feinen Unterschiede. Kritik der gesellschaftlichen Urteilskraft, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1982
- Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude: Reproduction in Education, Society, and Culture (Theory, Culture & Society Band 4), London: Sage, 1990
- Die Provinz GmbH, Zurich [20.8.2012]
- German Ministry for Family Affairs, Senior Citizens, Women and Youth, Berlin [18.11.2012]
- German Federal Programme “Vielfalt tut gut. Jugend für Vielfalt, Toleranz und Demokratie” [17.12.2014]
- Ernst Göhner Stiftung (foundation), Zug [20.8.2012]
- Federal Agency for Civic Education, Berlin [18.11.2012]
- “Schulhausroman” project, Austria [20.10.2012]
- “Schulhausroman” project, Germany [20.10.2012]
- “Schulhausroman” project, Switzerland [20.10.2012]
- “Schulhausroman” project, Wuppertal, Germany [4.2.2013]
- Southpark [20.10.2012]
- Spiegel online, report on the project “Auf dem Sprung” [4.2.2013]
- Stiftung Mercator Schweiz (foundation) [20.8.2012]
- Stiftung Mercator Schweiz (foundation), description of project “Schulhausroman” [20.8.2012]
- Stiftung Sozialpädagogisches Institut “Walter May” (foundation), (SPI), Berlin, mobile counselling team Ostkreuz [4.2.2013]
- Video of Schulhausroman reading, “Freitag der 13. und andere Zwischenfälle” [20.10.2012]
- Video of “Schulhausroman” reading, “FNM – Freier Nachmittag” [20.10.2012]
- Zeit online, report on the project “Auf dem Sprung” [4.2.2013]
- a-n The Artists Information Company [10.11.2012]
- Arts Council, England [10.11.2012]
- Bezons, City of, Médiathèque [10.11.2012]
- Blackwell booksellers chain [10.11.2012]
- Centre national des politiques de lutte, contre la pauvreté et l‘exclusion sociale, text of the legislation [9.11.2012]
- Centre national du livre, Paris [7.11.2012]
- Ciné poème, short-film festival [17.11.2012]
- Conséil régional d’Île de France [7.11.2012]
- “École en poésie” [17.11.2012]; → MCS0104.pdf; → → MCS0101.pdf
- Fête de la musique [6.11.2012]
- Find your Talent” [18.11.2012]
- “Find your Talent”, Morley Literature Festival [10.11.2012]
- “Find your Talent”, funding [12.11.2012]
- FuseLeeds Festival [17.12.2014]
- Häußermann, Hartmut; Siebel, Walter (eds.): Festivalisierung der Stadtpolitik. Stadtentwicklung durch große Projekte. Special edition 13 of the periodical LEVIATHAN, 1993
- imove cultural programme, Yorkshire [17.12.2014]
- “The Hub”, Leeds [18.11.2012]
- KM. Das Monatsmagazin von Kulturmanagement Network. Kultur und Management im Dialog, no. 54, 04/2011 [15.11.2012]
- “Leeds inspired” [8.11.2012]
- literature festivals in England 15.11.2012]
- Ministère de la Culture et de la Communication, Paris [7.11.2012]; → MCS0108.pdf
- Ministère de l’Education, Paris [7.11.2012]
- Morley Literature Festival, call for submissions [10.11.2012]
- Morley Literature Festival, blog [17.11.2012]
- Morley Literature Festival, Signs of the Times [10.11.2012]
- Morley Town Council [8.11.2012]
- Now and then, Morley [15.11.2012]; → Fotostream [18.11.2012]; → Trailer [17.11.2012]; → Video [18.11.2012]
- Office Central de la Coopération à l‘École (OCCE), Paris [15.11.2012]
- Phinn, Gervase: The Other Side of the Dale, London: Penguin Books, 1999
- Phinn, Gervase: Young Readers and Their Books, London: David Fulton, 2000
- Phinn, Gervase: Over Hill and Dale, London: Penguin Books, 2001
- Phrased and Confused [10.11.2012]
- Picture Lending Scheme, Leeds [15.11.2012]
- Poématon [19.11.2012]; → MCS0105.pdf
- The Poetry Takeaway [15.11.2012]
- Le Printemps des Poètes [15.11.2012]
- Le Printemps des Poètes, competition 1 [17.11.2012]
- Le Printemps des Poètes, competition 2 [17.11.2012]
- Public private partnerships in Switzerland [12.12.2012]
- Rooney, Paul, biography [10.11.2012]
- Sack, Detlef: “Gratwanderung zwischen Partizipation und Finanzengpässen. Ein Überblick über die deutsche Public Private Partnership-Entwicklung”, in: Zeitschrift für öffentliche und gemeinwirtschaftliche Unternehmen: ZögU / Journal for Public and Nonprofit Services, vol. 26, no. 4, 2003, pp. 353 – 370
- School Library Association, England [10.11.2012]
- “Sélection Printemps des Poètes” [22.11.2012]
- Siméon, Jean-Pierre, biography and bibliography [18.11.2012]; → MCS0107.pdf
- Ville en Poésie [17.11.2012]; → MCS0102.pdf
- Weckerle, Christoph, et al.: Kreativwirtschaft Schweiz: Daten – Modelle – Szene, Basel: Birkhäuser, 2007 [15.11.2012])
- White Rose Shoppingcenter [10.11.2012]
- Welcome to Yorkshire, website [10.11.2012]
- Barthes, Roland: Mythen des Alltags, Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 2003 (original French edition 1964)
- Barthes, Roland, Mythologies, London: John Cape. 1972 p. 10
- Broden, Anne; Mecheril, Paul: “Migrationsgesellschaftliche Re-Präsentationen. Eine Einführung”, in: Broden, Anne; Mecheril, Paul (eds.): Re-Präsentationen. Dynamiken der Migrationsgesellschaft, Dusseldorf: IDA-NRW, 2007
- Culler, Jonathan: Dekonstruktion. Derrida und die poststrukturalistische Literaturtheorie, Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 1988
- Culler, Jonathan: On Deconstruction: Theory and Criticism after Structuralism, Ithaca: Cornell University Press, 1982
- Dean, Jasmin: “People of Colo(u)r”, in: Arndt, Susan; Ofuatey-Alazard, Nadja (eds.): Wie Rassismus aus Wörtern spricht, Münster: Unrast, 2011, pp. 597 – 607
- Derrida, Jacques: Positionen, Wien: Passagen, 1986
- Derrida, Jacques: Writing and Difference, London: Routledge, 1978 p. 56
- Hall, Stuart: “Ethnizität: Identität und Differenz”, in: Engelmann, Jan (pub.): Die kleinen Unterschiede. Der Cultural Studies-Reader, Frankfurt a. M./New York: Campus, 1999
- Hardt, Michael; Negri, Antonio: Multitude. Krieg und Demokratie im Empire, Frankfurt a. M.: Campus, 2004
- Landkammer, Nora: “Vermittlung als kollaborative Wissensproduktion und Modelle der Aktionsforschung”, in: Settele, Bernadett, et al. (eds.): Kunstvermittlung in Transformation. Perspektiven und Ergebnisse eines Forschungsprojektes, Zurich: Scheidegger & Spiess, 2012
- Lorey, Isabell: Die Regierung der Prekären, Vienna/Berlin: Turia und Kant, 2012
- Mörsch, Carmen: “Nora Sternfeld: Das pädagogische Unverhältnis”, in: Springerin, no. 2, 2009 [1.2.2013]
- Procter, James: Stuart Hall. Routldedge Critical Thinkers, London: Routledge, 2004
Complete list in alphabetical order
A
- Accademia di Belle Arti Macerata, Mediazione artistico-culturale [22.8.2012]; → MFE010401.pdf
- Aicher, Linda: Kinderkonzerte als Mittel der Distinktion. Soziologische Betrachtung von Kinderkonzerten in Wien anhand von Pierre Bourdieus kultursoziologischem Ansatz, Vienna: Wirtschaftsuniversität, Schriftenreihe 2. Forschungsbereich Wirtschaft und Kultur, 2006 [25.7.2012]; → MFV0102.pdf
- Aigner, Anita: “Erziehung, Kunst und Klasse. Warum es sich lohnen könnte eine vierzig Jahre alte Museums-Studie zu lessen”, in: dérive. Zeitschrift für Stadforschung, no. 32, 2008 [20.10.2012]
- Allen, Felicity: “Situating Gallery Education”, in: Tate Encounters edition 2: Spectatorship, Subjectivity and the National Collection of British Art, February 2008 [25.7.2012]; → MFV0106.pdf
- Almanritter, Vera; Siebenhaar, Klaus (ed.): Kultur mit allen! Wie öffentliche deutsche Kultureinrichtungen Migranten als Publikum gewinnen, Berlin: B & S Siebenhaar, 2010
- a-n The Artists Information Company [10.11.2012]
- Anderson, David: Networked Museums in the Learning Age. Lecture at EVA Conference, Edinburgh, 2000 [10.10.2012]; → MFV0701.pdf
- Another Roadmap for Arts Education [15.3.2013]
- Antikulti Atelier [17.2.2012]; → MFE0404.pdf
- Anton Bruckner University, Linz, Institute of Dance Arts [18.11.2014]
- Arbeitsgruppe für empirische Bildungsforschung, Heidelberg [17.12.2014]
- Arbeitskreis Theaterpädagogik der Berliner Bühnen, “Wollen Brauchen Können”, 2012 [16.10.2012]
- Archiv der Jugendkulturen, Berlin [20.10.2012]
- Archiv der Jugendkulturen, Berlin, exhibition documentation “Auf dem Sprung” [4.2.2013]
- Archiv der Jugendkulturen, Berlin, image cultures [15.3.2013]
- Archiv der Jugendkulturen, Berlin, “Culture on the Road” [4.2.2013]
- Artist Placement Group [26.9.2012]
- Arts Council, England [10.11.2012]
- Arts Council, England: A practical guide to working with arts ambassadors, London: Arts Council, 2003 [12.10.2012]; → MFV0209.pdf
- Assoziations-Blaster [2.3.2012]
- Atzmüller, Roland: “Die Krise lernen – Neuzusammensetzung des Arbeitsvermögens im postfordistischen Kapitalismus”, in: Sandoval, Marisol, et al.: Bildung. MACHT. Gesellschaft, Münster: Westfälisches Dampfboot, 2011, pp. 117 – 136
- Autonome Schule, Zurich [25.9.2012]
B
- Babias, Marius: Kunstvermittlung/Vermittlungskunst, Dresden/Basel: Verlag der Kunst, 1995
- Bachmann-Medick, Doris: Cultural Turns – Neuorientierungen in den Kulturwissenschaften, Hamburg: Rowohlt, 2006
- Barthes, Roland: Mythen des Alltags, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2003 (original French-lanugage edition 1965)
- Barthes, Roland: Mythologies, London: John Cape. 1972
- Basel, City of, Department of the Mayor, Basel region education projects [25.1.2013]
- Basel, City of, Department of the Mayor, idea competition [25.1.2012]; → MFE070602.pdf
- Bastian, Hans Günther: Musik(erziehung) und ihre Wirkung, Mainz: Schott, 2002
- Baumgart, Charlotte (2012): “Den Kindern ein Sprachrohr geben”, in: Sack, Mira; Rey, Anton (eds.): Ästhetische Kommunikation im Kindertheater. subTexte 07, Zurich: Institute Performing Arts, Zurich University of the Arts, 2012, pp. 35 – 44
- Beauvoir, Simone de: Das andere Geschlecht, Reinbek: Rowohlt, 1968
- Beauvoir, Simone de: The Second Sex, New York: Knopf, 1953
- BENEVOL, (Swiss association coordinating voluntary work), Schaffhausen, standard [1.5.2012]; → MFE070402.pdf
- Benjamin, Walter: “Programm eines proletarischen Kindertheaters”, in: Benjamin, Walter: Gesammelte Schriften, vol. 2/2, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1977
- Bérardi, Jean-Charles; Effinger, Julia: “Kulturvermittlung in Frankreich”, in: Mandel, Birgit (ed.): Kulturvermittlung zwischen kultureller Bildung und Kulturmarketing, Bielefeld: Transcript, 2005
- Berghahn, Klaus (ed.): Friedich Schiller: Ueber die ästhetische Erziehung des Menschen, in einer Reihe von Briefen. Mit den Augustenburger Briefen, Stuttgart: Reclam, 2000
- Berlin Senate, Representative for Integration [18.11.2012]
- Berlin Senate, Project Fund for Cultural Education [10.12.2012]
- Berner Fachhochschule [Bern University of Applied Sciences], bachelor in literary writing [18.11.2014]
- Bern University of the Arts, teaching artist [22.11.2014]
- Bezons, City of, Médiathèque [17.11.2012]
- Bharucha, Rustom: “Beyond the Box”, in: Third Text, vol. 14, no. 52, 2000, pp. 11 – 19
- Birmingham Opera, job description of participation manager [21.2.2013]
- Blackwell booksellers chain [10.11.2012]
- Boltanski, Luc; Chiapello Ève: Der neue Geist des Kapitalismus, Konstanz: UKV, 2003
- Boltanski, Luc; Chiapello Ève: The New Spirit of Capitalism, G. Elliot (trans.), London: VERSO, 2004
- Borzello, Frances; Rees, A. L.: The New Art History, London: Camden, 1986
- Borzello, Frances: “The New Art History and Gallery Education”, in: Vincentelli, Moira; Grigg, Colin (ed.): Gallery Education and the New Art History, Lewes: Falmer Press, 1992
- Bourdieu, Pierre: Die feinen Unterschiede. Kritik der gesellschaftlichen Urteilskraft, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1982
- Bourdieu, Pierre: “Die konservative Schule. Die soziale Chancenungleichheit gegenüber Schule und Kultur”, in: Bourdieu, Pierre: Wie die Kultur zum Bauern kommt. Über Bildung, Schule und Politik, Hamburg: VSA, 2001
- Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude: Reproduction in Education, Society, and Culture (Theory, Culture & Society Band 4), London: Sage, 1990
- Bourriaud, Nicolas: Relational Aesthetics, Dijon: Les presses du réel, 2002
- Bröckling, Ulrich: Das unternehmerische Selbst. Soziologie einer Subjektivierungsform, Frankfurt: Suhrkamp, 2007
- Broden, Anne; Mecheril, Paul: “Migrationsgesellschaftliche Re-Präsentationen. Eine Einführung”, in: Broden, Anne; Mecheril, Paul (eds.): Re-Präsentationen. Dynamiken der Migrationsgesellschaft, Düsseldorf: IDA-NRW, 2007
- Brown, Stephen: “A Critique of Generic Learning Outcomes”, in: Journal of Learning Design, vol. 2, no. 2, 2007, p. 23
- Bundesarbeitsgemeinschaft Spiel und Theater, Hannover; Cagdas Drama Dernegi, Ankara: Inernationales Übereinkommen über das Verhalten und zur Ethik von Theaterpädagoginnen und Theaterpädagogen (ÜVET), 2011 [18.2.2013]; → MFV0804.pdf (deutsch), → MFV0805.pdf (englisch)
- Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend, Berlin [18.11.2012]
- Bundesprogramm “Vielfalt tut gut. Jugend für Vielfalt, Toleranz und Demokratie” [17.12.2014]
- Bundesverband der Jugendkunstschulen, Unna [12.9.2012]
- Bundesverband Tanz in Schulen, Cologne, Pro Tanz arguments [13.4.2012]
- Bundesvereinigung Kulturelle Kinder- und Jugendbildung, Remscheid, certificate of cultural competence [13.4.2012]
- Büro trafo.K, Vienna [18.9.2012]
C
- Caillet, Elisabeth: À l’approche du musée, la médiation culturelle, Lyon: Presses universitaires de Lyon, 1995
- Carrotworkers Collective, Alternative Curriculum [14.10.2012]
- Castro Varela, Maria do Mar: Interkulturelle Vielfalt, Wahrnehmung und Selbstreflexion aus psychologischer Sicht, (undated) [12.10.2012]; → MFV0210.pdf
- Castro Varela, Maria do Mar: “Orientierungspunkte interkultureller Bildungsarbeit”, in: Bundesarbeitsgemeinschaft katholische Jugendsozialarbeit, Düsseldorf, et al: Gut gemeint = gut gemacht? Voraussetzungen für wirksame Projekte gegen Fremdenfeindlichkeit und Rassismus, 2004 [20.2.2013]
- Castro Varela, Maria do Mar; Dhawan, Nikita: “Breaking the Rules. Bildung und Postkolonialismus”, in: Mörsch, Carmen, und das Forschungsteam der documenta 12 Vermittlung (eds.): Kunstvermittlung. Zwischen Kritischer Praxis und Dienstleistung auf der documenta 12. Ergebnisse eines Forschungsprojekts, Zurich: diaphanes, 2009, p. 350
- Caune, Jean: La Culture en action. De Vilar à Lang, le sens perdu, Grenoble: PUG, 1992
- Caune, Jean: Pour une éthique de la médiation. Le sens des pratiques culturelles, Grenoble: PUG, 1999
- Centre National de la Danse, Paris Pantin, dance education [25.1.2013]
- Centre national des politiques de lutte, contre la pauvreté et l‘exclusion sociale, text of the legislation [9.11.2012]
- Centre national du livre, Paris [7.11.2012]
- Chto delat? (collective), Petersburg [14.5.2012]
- Ciné poème, short-film festival [17.11.2012]
- Compagnie de l’Estuaire, Geneva [25.1.2013]
- Conray AG, Reichenburg, “Team Building” [20.2.2012]
- Conséil régional d’Île de France [7.11.2012]
- Coordination des intermittents et précaires d’Ile-de-France, Paris [7.9.2012]
- Culler, Jonathan: Dekonstruktion. Derrida und die poststrukturalistische Literaturtheorie, Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 1988
- Culler, Jonathan: On Deconstruction: Theory and Criticism after Structuralism, Ithaca: Cornell University Press, 1982
- ”Culture Jamming” [16.3.2012]
D
- Dannenbeck, Clemens; Dorrance, Carmen: “Inklusion als Perspektive (sozial)pädagogischen Handelns – eine Kritik der Entpolitisierung des Inklusionsgedankens”, in: Zeitschrift für Inklusion, no. 2, 2009, not paginated [30.4.2012]; → MFE0604.pdf
- Dean, Jasmin: “People of Colo(u)r”, in: Arndt, Susan; Ofuatey-Alazard, Nadja (eds.): Wie Rassismus aus Wörtern spricht, Münster: Unrast, 2011, pp. 597 – 607>
- Della Croce, Claudia, et al.: Animation socioculturelle. Pratiques multiples pour un métier complexe, Paris: L’Harmattan, Animation et Territoires, 2011
- Demirovic, Alex: “Regulation und Hegemonie: Intellektuelle, Wissenspraktiken und Akkumulation”, in: Demirovic, Alex, et al. (eds.): Hegemonie und Staat: Kapitalistische Regulationen als Projekt und Prozess, Münster: Westfälisches Dampfboot, 1992, pp. 128 – 157
- Department of Education, Training and Labour, Region of Veneto, Italy, list of job descriptions [5.9.2012]
- Derrida, Jacques: Positionen, Vienna: Passagen, 1986
- Derrida, Jacques: Positions, Chicago: University of Chicago Press, 1981
- Derrida, Jacques: Writing and Difference, London: Routledge, 1978
- Desvallées, André, Mairesse, François (eds.): Dictionnaire encyclopédique de muséologie, Paris: Armand Colin, 2011
- Dewdney, Andrew, et al. (ed.): Post Critical Museology: Theory and Practice in the Art Museum, London/New York: Routledge, 2012
- Dickinson, Emily: Poem no. 883, ca. 1865, in: Johnson, Thomas H. (ed.): The Complete Poems of Emily Dickinson, Boston: Little, Brown and Company, 1960
- Die Provinz GmbH, Zurich [20.8.2012]
- Dufresne-Tassé, Colette; Lefebvre, André: “The Museum in Adult Education: a psychological study of visitor actions”, in: International Review of Education vol. 40, no. 6, 1994, pp. 469 – 484
- Duncan, Carol: Civilizing Rituals Inside Public Art Museums, London/New York: Routledge, 1996
- Duo Transductores [26.9.2012]
- Duvignaud, Jean; Lagoutte, Jean: Le théâtre contemporain – culture et contre-culture, Paris: Larousse, 1986
E
- École d’études sociales et pédagogiques, Lausanne, “médiatrice et médiateur culturel” [25.1.2013]
- École en poésie [17.11.2012]; → MCS0104.pdf; → Poésie, c’ést pas ce qu’on croit[17.11.2012]; → MCS0101.pdf
- Edelmann, Walter: Lernpsychologie, Weinheim: Psychologie Verlags Union, 1993
- Educult, Vienna [1.5.2012]
- Effinger, Julia: Médiation Culturelle: Kulturvermittlung in Frankreich. Konzepte der Kulturvermittlung im Kontext von Kultur- und Theaterpolitik, degree thesis in the programme Kulturwissenschaften und ästhetische Praxis, Universität Hildesheim, 2001
- “El Sistema” project [17.12.2014]
- Erhart, Kurt, et al.: Die Jugendkunstschule. Kulturpädagogik zwischen Spiel und Kunst, Regensburg: Gustav Bosse, 1980
- Ernst Göhner Stiftung (foundation), Zug [20.8.2012]
- European Commission, core message of the European Year of Creativity [30.4.2012]
- European Union, Lisbon Strategie [17.12.2014]; → MFV0503.pdf
F
- Fachhochschule Nordwestschweiz, Pädagogische Hochschule, Aarau/Solothurn, arts mediation programme” [25.1.2013]
- Falk, John Howard; Dierking, Lynn: Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning, AltaMira: Rowman & Littlefield, 2000
- Federal Agency for Civic Education, Berlin [22.11.2014]
- Fête de la musique [6.11.2012]
- Find your Talent [18.11.2012]
- Find your Talent, funding [12.11.2012]
- Find your Talent, Morley Literature Festival [10.11.2012]
- Fliedl, Gottfried: “Das Ende der Harmlosigkeit”, mediamus conference: “Vermittlung im Museum. Stellenwert und Handlungsspielräume”, Lenzburg, September 2012 [25.3.2013]
- Florida, Richard: The Rise of the Creative Class... And How It’s Transforming Work, Leisure and Everyday Life, New York: Basic Books, 2002
- Folkwang University of the Arts, Dance Pedagogy [22.11.2014]
- Fraser, Andrea: “From the Critique of Institutions to an Institution of Critique”, in: Artforum, vol. 44, no. 1, 2005, pp. 278 – 283
- Free/slow University of Warsaw [17.12.2014]
- Freire, Paulo: Pädagogik der Unterdrückten. Bildung als Praxis der Freiheit, Hamburg: Reinbek, 1973
- Freire, Paulo: Erziehung als Praxis der Freiheit, Stuttgart: Kreuz, 1974
- French Ministry of Culture and Communications, Paris [7.11.2012]; → MCS0108.pdf
- French Ministry of Education, Paris [7.11.2012]
- Frida und Fred, Children’s Museum,Graz [10.10.2012]
- Fuchs, Max: Die Formung des Menschen. Künste wirken – aber wie? Eine Skizze von sozialen Wirkungen der Künste und ihrer Erfassung, 2004 [24.8.2010]; → MFE060701.pdf
- Fuchs, Max: Qualitätsdiskurse in der kulturellen Bildung, in: Liebald, Christiane; Münter, Ulrike (ed.): Qualitätssicherung in der kulturellen Bildung, Remscheid: BKJ Bundesvereinigung Kulturelle Kinder- und Jugendbildung, 2010 [21.2.2013]; → MFE080001.pdf
- FuseLeeds festival [17.12.2014]
G
- Gardner, Howard: Intelligenzen. Die Vielfalt des menschlichen Geistes, Stuttgart: Klett-Cotta, 2002
- Geppert, Stella; Lenz, Seraphina: “Ein Kreis kann nie perfekt sein”, in: Maset, Pierangelo, et al. (eds.): Corporate Difference: Formate der Kunstvermittlung, Lüneburg: Edition Hyde, 2006
- German Federal Programme “Vielfalt tut gut. Jugend für Vielfalt, Toleranz und Demokratie [20.10.2012]
- German Federal Ministry for Family Affairs, Senior Citizens, Women and Youth, Berlin [20.10.2012]
- German Museums Association, Berlin, definition of museum [11.4.2012]
- German Museums Association, Berlin (pub.) (2008): Bürgerschaftliches Engagement im Museum [1.5.2012]; → MFE070401.pdf
- German Museums Association, et al. (pub.): Qualitätskriterien für Museen: Bildungs- und Vermittlungsarbeit, Berlin: Deutscher Museumsbund, 2008 [16.10.2012]; → MFV0802.pdf
- Gibbs, Kirsten, et al. (eds.): Lifelong Learning in Museums – A European Handbook, Ferrara, Edisai, 2007
- Giroux, H., et al. (eds.): Counternarratives: Cultural Studies and Critical Pedagogies in Postmodern Spaces, London/New York: Routledge, 1994
- Graham, Janna; Shadya, Yasin: “Reframing Participation in the Museum: A Syncopated Discussion”, in: Pollock, Griselda; Zemans, Joyce: Museums after Modernism: Strategies of Engagement, Oxford: Blackwell, 2007, pp. 157 – 172
- Graham, Janna: “Spanners in the Spectacle: Radical Research at the Front Lines”, in: Fuse Magazine, April 2010 → MFV0704.pdf
- Grossrieder, Beat: “Kulturattachés. Mit den Bankerkollegen im Kunsthaus”, in: Pro Helvetia (pub.): Passagen, das Kulturmagazin der Pro Helvetia, no. 51, 2009, “Die Kunstverführer”, pp. 23 – 25 [1.5.2012]
- Gülec, Ayse, et al.: Kunstvermittlung 1: Arbeit mit dem Publikum, Öffnung der Institution, Zurich: Diaphanes 2009
H
- Häußermann, Hartmut; Siebel, Walter (eds.): Festivalisierung der Stadtpolitik. Stadtentwicklung durch große Projekte. Sonderheft 13 der Zeitschrift LEVIATHAN, 1993
- Hall, Stuart: “The Rediscovery of Ideology: Return of the repressed in media studies”, in: Gurevitch, Michael, et al. (eds.): Culture, Society and the Media, London: Methuen, 1982, pp. 56 – 90
- Hall, Stuart: “Ethnizität: Identität und Differenz”, in: Engelmann, Jan (ed.): Die kleinen Unterschiede. Der Cultural Studies-Reader, Frankfurt a. M./New York: Campus, 1999
- Hardt, Michael; Negri, Antonio: Multitude. Krieg und Demokratie im Empire, Frankfurt a. M.: Campus, 2004
- Harms, Ute ; Krombass, Angela: “Lernen im Museum – das Contextual Model of Learning”, in: Unterrichtswissenschaft, 36/2, 2008, pp. 130 – 166
- Harrasser, Doris, et al. (eds.): Wissen Spielen. Untersuchungen zur Wissensaneignung von Kindern im Museum, Bielefeld: Transcript, 2012
- Harvard University, Cambridge, Project Zero [17.12.2014]
- Hauenschild, Andrea: Neue Museologie, Bremen: Reihe des Übersee-Museums, 1988
- Haug, Wolfgang Fritz: “Hegemonie”, in: Historisch-Kritisches Wörterbuch des Marxismus, Hamburg: Argument, 2004, pp. 1 – 25
- Haug, Frigga: “Zum Verhältnis von Erfahrung und Theorie in subjektwissenschaftlicher Forschung”, in: Forum Kritische Psychologie 47, 2004, pp. 4 – 38
- Haydari, Ibrahim, et al.: Bleibeführer Zürich, Zurich: self-published, 2010. Produced within the research project “Kunstvermittlung in Transformation”, Institute for Art Education IAE, ZHdK, et al., 2010 [22.2.2013], → MFV504.pdf
- Hayward Gallery, London, Wide Open School [14.5.2012]
- HEAD, Haute Ecole d’Art et de Design, Geneva, “Trans” [25.1.2013]
- Heguera, Pablo: Education for Socially Engaged Art, New York: George Pinto Books, 2011
- Hentschel, Ulrike: Theaterspielen als ästhetische Bildung, Berlin: Schibri, 2010, p. 238
- Hetland, Lois, et al.: Studio Thinking. The Real Benefits of Visual Arts Education, New York: Teachers College Press, 2007
- “Hidden Curriculum” [25.9.2012]
- Hochschule für Musik und Tanz, Cologne, dance education [1.5.2012]
- Hoffmann, Hilmar: Kultur für alle. Perspektiven und Modelle, Frankfurt: S. Fischer, 1979
- Hoogen, Quirin van den: Performing Arts and the City: Dutch municipal cultural policy in the brave new world of evidence-based policy, Dissertation, Rijksuniversiteit Groningen, 2010 [24.5.2012]; → MFE070501.pdf
- hooks, bell: Teaching Community: A Pedagogy of Hope, London/New York: Routledge, 2003
- Hooper Greenhill, Eilean (ed.): Museums and Education. Purpose, Pedagogy, Performance, New York: Routledge, 2007
- Hope, Sophie [17.10.2012]
- Hope, Sophie: Participating in the Wrong Way? Practiced Based Research into Cultural Democracy and the Commissioning of Art to Effect Social Change, Dissertation, University of London, Birkbeck, 2011 [1.5.2012]; → MFE0705.pdf
- Hope, Sophie: Participating in the Wrong Way? Four Experiments by Sophie Hope, London: Cultural Democracy Editions, 2011 [16.10.2012]
- Hope, Sophie: Reclaiming evaluation as a critical practice, lecture, University of Melbourne, 2012 [17.10.2012]
- “The Hub”, Leeds [18.11.2012]
- Hull, Hannah, et al.: Criticality and Evaluation in a Culture of Optimism, 2012 [17.10.2012]; → MFV0806.pdf
- Hull, Hannah, et al.: Toolkits, 2012 [17.10.2012]
I
- ICOM Switzerland, publication on museum professions [15.2.2013]
- imove cultural programme, Yorkshire [17.12.2014]
- Initiative Minderheiten, Vienna [15.3.2012]
- Institut für Auslandsbeziehungen (ifa) et al. (pub.): Kunstvermittlung in der Migrationsgesellschaft. Reflexionen einer Arbeitstagung, Berlin/Stuttgart, 2011 [22.2.2012]
- Institute for Art Education, Zurich University of the Arts [13.2.2013]
- Irbouh, Hamid: Art in the Service of Colonialism: French Art Education in Morocco, 1912–1956, New York: Tauris Academic Studies, 2005
J
- Jacob, Mary Jane: Culture in Action: New Public Art in Chicago. Sculpture Chicago, Seattle: Bay Press, 1995
- Jansen-Osmann, Petra: “Der Mozart-Effekt – eine wissenschaftliche Legende?”, in: Musik-, Tanz- und Kunsttherapie, vol. 17, no. 1,pp. 1 – 10. Göttingen: Hogrefe, 2006 → MFE060202.pdf
- ”Jedem Kind ein Instrument” project, research on transfer effects [1.5.2012]
- John, Hartmut; Dauschek, Anja (eds.): Museen neu denken. Perspektiven der Kulturvermittlung und Zielgruppenarbeit, Bielefeld: Transcript, 2008
K
- Kathen, Dagmar von: Möglichkeiten der ästhetischen Erziehung in der Jugendarbeit. Eine Untersuchung der Konzeption und praktischen Arbeit an Jugendkunstschulen, Schriftliche Hausarbeit im Fach Kunsterziehung zur ersten Staatsprüfung für das Lehramt am Gymnasium, Düsseldorf, 1980
- Kester, Grant: Conversation Pieces, Berkeley: University of California Press, 2004
- Kester, Grant: The One and the Many, Durham: Duke University Press, 2011
- kidswest.ch, Bern [25.1.2013]
- Kilomba, Grada: “Wo kommst du her?”, in: Heinrich Böll Stiftung:, Dossier “Schwarze Community in Deutschland” (undated) [16.8.2012]; → MFV0208.pdf
- Kindermuseum Graz, Frida und Fred [10.10.2012]
- Kittlausz, Viktor; Pauleit, Winfried (eds.): Kunst – Museum – Kontexte. Perspektiven der Kunst und Kulturvermittlung, Bielefeld: Transcript, 2006
- KM. Das Monatsmagazin von Kulturmanagement Network. Kultur und Management im Dialog, no. 54, 04/2011 [15.11.2012]
- Kolb, David Allen; Fry, Ronald Eugene: “Toward an applied theory of experiential learning”, in: Cooper C. (ed.): Theories of Group Process, London: John Wiley, 1975
- Krauss, Annette: Hidden Curriculum. Rotterdam: post editions, undated[25.9.2012]
- Kulturkontakt Austria organization [30.4.2012]
- Kulturvermittlung Schweiz association [25.1.2013]
- Kulturvermittlung Schweiz association, documentation of conference “Vermitteln! Mehr als nur Rezepte”, 7.11.2012, Basel [22.8.2012]; → MFE080106.pdf
- Kulturvermittlung Schweiz association, Infothek: Förderung [24.8.2012]
- Kunstcoop© (group) [18.9.2012]
- Kunstmuseum Luzern, development project “Kompetenzzentrum Kulturvermittlung” [1.5.2012]
- Kuverum Kulturvermittlung, Zurich [25.1.2013]
- Kuverum Kulturvermittlung, Zurich, ”London to go” [2.1.2013]
L
- Lacy, Suzanne (Hg.): Mapping the Terrain: New Genre Public Art, Seattle: Bay Press, 1994
- Landkammer, Nora: “Vermittlung als kollaborative Wissensproduktion und Modelle der Aktionsforschung”, in: Settele, Bernadett, et al. (eds.): Kunstvermittlung in Transformation. Perspektiven und Ergebnisse eines Forschungsprojektes, Zurich: Scheidegger & Spiess, 2012
- Landkammer, Nora; Polania, Felipe: “Atelier. Ein Dialog über die Zusammenarbeit”, in: Settele, Bernadett, et al. (eds.): Kunstvermittlung in Transformation, Zurich: Scheidegger & Spiess, 2012, pp. 212 – 227
- Lazzarato, Maurizio: “The Misfortunes of the ‘Artistic Critique’ and of Cultural Emploxment”, in: transversal - eipcp multilingual webjournal, 2007 [30.10.2012]; → MFV030201.pdf
- ”Leeds inspired” [8.11.2012]
- Lichtwark, Alfred: Übungen in der Betrachtung von Kunstwerken: Nach Versuchen mit einer Schulklasse herausgegeben von der Lehrervereinigung zur Pflege der künstlerischen Bildung, Dresden: G. Kühtmann, 1900 (originally published in1897)
- Liebald, Christiane; Münter, Ulrike (eds.): Qualitätssicherung in der kulturellen Bildung, Remscheid: BKJ Bundesvereinigung Kulturelle Kinder- und Jugendbildung, 2010 [21.2.2013]; → MFE080001.pdf; → MFE080201.pdf
- Literature festivals in England [15.11.2012]
- LLML Partners (ed.): Lifelong Learning in Museums – A European Handbook; Gibbs, Sani, Thompson, 2007
- Lifelong Learning in Museums [12.2.2014]
- Loacker, Bernadette: Kreativ prekär. Künstlerische Arbeit und Subjektivität im Postfordismus, Bielefeld: Transcript, 2010
- Loomis, Ross J.: “Visitor Studies in a political world. Challenges to Evaluation Research”, in: Journal of Interpretation Research, vol. 7, no. 1, 2002, pp. 31 – 42
- Lorey, Isabell: Die Regierung der Prekären, Vienna/Berlin: Turia und Kant, 2012
- Low, Theodore: The Museum as a Social Instrument. A study undertaken for the Committee on Education of the American Association of Museums, New York: Metropolitan Museum of Art, 1942
M
- MacKenzie, Sarah K.: Playing Teacher: Artful Negotiations in the Pre-service Classroom, in: Forum: Qualitative Social Research/Sozialforschung, vol. 12, no. 1, 2011 [21.2.2013]
- Malo de Molina, Marta: Common notions, part 1: Workers-inquiry, co-research, consciousness-raising, 2004 [10.10.2012]; → MFV0703.pdf
- Mandel, Birgit (ed.): Kulturvermittlung – zwischen kultureller Bildung und Kulturmarketing. Eine Profession mit Zukunft, Bielefeld: Transcript, 2005
- Manifesta art mediation programme, Mediators [14.6.2012]
- Marchart, Oliver: “Die Institution spricht. Kunstvermittlung als Herrschafts- und als Emanzipationstechnologie”, in: schnittpunkt (Beatrice Jaschke, Nora Sternfeld) (eds.): Wer spricht? Autorität und Autorschaft in Ausstellungen, Vienna: Turia und Kant, 2005, pp. 34 – 58
- Marsh Christian Trust, GB, Marsh Awards [4.7.2012]
- Maset, Pierangelo: Ästhetische Bildung der Differenz. Kunst und Pädagogik im technischen Zeitalter, Stuttgart: Radius, 1995
- Mastai, Judith: “There Is No Such Thing as a Visitor”, in: Pollock, Griselda; Zemans, Joyce (eds.): Museums After Modernism. Strategies of Engagement, Oxford: Blackwell, 2007, pp. 173 – 177
- Matarasso, François: Use or Ornament. The Social Impact of Participation in the Arts, Stroud: Comedia, 1997 [13.4.2012]; → MFE060201.pdf
- Mauthner, Fritz: Sprache und Grammatik. Beiträge zu einer Kritik der Sprache, volume III, Stuttgart/Berlin: J.G. Cotta, 1913
- Mecheril, Paul: Anerkennung des Anderen als Leitperspektive Interkultureller Pädagogik? Perspektiven und Paradoxien, manuscript of lecture for intercultural workshop of IDA-NRW 2000 [14.10.2012]; → MFV0201.pdf
- mediamus, Swiss Association of Professionals for Education in Museums [24.8.2012]
- mediamus, Fundamentals in museum Mediation [21.2.2013]
- Médiation culturelle association, France, Charte [5.7.2012]; → MFE080101.pdf
- Merkel, Angela: Speech marking the event “10 Jahre Beauftragter der Bundesregierung für Kultur und Medien”, held in Berlin on 28 October 2008 [13.4.2012]
- Merkens, Andreas: “Neoliberalismus, passive Revolution und Umbau des Bildungswesens. Zur Hegemonie postfordistischer Bildung”, in: Meyer-Siebert, Jutta, et al. (eds.): Die Unruhe des Denkens nutzen. Emanzipatorische Standpunkte im Neoliberalismus, Hamburg: Argument, 2002, pp. 171 – 182 [21.2.2013]; → MFV0309.pdf
- Merli, Paola: “Evaluating the social impact of participation in arts activities. A critical review of François Matarasso’s ‘Use or Ornament’”, in: International Journal of Cultural Policy, no. 8 (1), 2002, pp. 107 – 118
- microsillons collective [18.9.2012]
- Ministère de la Culture et de la Communication, Paris [7.11.2012]; → MCS0108.pdf
- Ministère de l’Education, Paris [17.12.2014]
- Ministero dell’Istituzione, dell’Università e della Ricerca ”Didattica museale” [3.9.2012]
- Mirza, Munira (ed.): Culture Vultures. Is UK arts policy damaging the arts? London 2006 [21.2.2013]
- Mörsch, Carmen: “From Oppositions to Interstices: Some Notes on the Effects of Martin Rewcastle, the First Education Officer of the Whitechapel Gallery, 1977 – 1983”, in: Raney, Karen (ed.): Engage No. 15, Art of Encounter, London, 2004, pp. 33 – 37
- Mörsch, Carmen: “Socially Engaged Economies: Leben von und mit künstlerischen Beteiligungsprojekten und Kunstvermittlung in England”, in: Texte zur Kunst, no. 53, March 2004, “Erziehung” [14.10.2012]; → MFV0101.pdf (Mörsch 2004a)
- Mörsch, Carmen: “Application: Proposal for a youth project dealing with forms of youth visibility in galleries”, in: Harding, Anna (ed.): Magic Moments. Collaborations between Artists and Young People, London: Black Dog, 2005, pp. 198 – 205
- Mörsch, Carmen: “Eine kurze Geschichte von KünstlerInnen in Schulen”, in: Lüth, Nanna; Mörsch, Carmen (eds.): Kinder machen Kunst mit Medien, Munich: Kopaed, 2005 [25.7.2012]→ MFV0105.pdf
- Mörsch, Carmen: “Im Paradox des großen K. Zur Wirkungsgeschichte des Signifikanten Kunst in der Kunstschule”, in: Mörsch, Carmen; Fett, Sabine (eds.): Schnittstelle Kunst – Vermittlung. Zeitgenössische Arbeit in Kunstschulen, Bielefeld: Transcript, 2007, pp. 360 – 377
- Mörsch, Carmen: “Regierungstechnik und Widerstandspraxis: Vielstimmigkeit und Teamorientierung im Forschungsprozess”, in Pinkert, Ute (ed.): Körper im Spiel. Wege zur Erforschung theaterpädagogischer Praxen, Uckland: Schibri, 2008, pp. 175 – 188
- Mörsch, Carmen, and the research team of documenta 12 mediation (eds.): Kunstvermittlung 2. Zwischen kritischer Praxis und Dienstleistung auf der documenta 12, Zurich: diaphanes, 2009 (Mörsch 2009a)
- Mörsch, Carmen: “Glatt und Widerborstig: Begründungsstrategien für die Künste in der Bildung”, in: Gaus-Hegener, Elisabeth; Schuh, Claudia (eds.): Netzwerke weben – Strukturen bauen. Künste für Kinder und Jugendliche, Oberhausen: Athena, 2009, pp. 45 – 60
- Mörsch, Carmen: “Nora Sternfeld: Das pädagogische Unverhältnis”, in: Springerin, no. 2, 2009 [1.2.2013]
- Mörsch, Carmen: “Zusammenarbeit zwischen kritischer Kunstvermittlung und Kunstinstitutionen der Kritik”, in: Lüth, Nanna, et al. (eds.): medien kunst vermitteln, Berlin: Revolver Publishing, 2011, pp. 19 – 31
- Mörsch, Carmen: “Kunstvermittlung in der kulturellen Bildung: Akteure, Geschichte, Potentiale und Konfliktlinien”, in: Bundeszentrale für Politische Bildung (pub.): Dossier kulturelle Bildung, 2011 [12.10.2012]
- Mörsch, Carmen: “Über Zugang hinaus. Nachträgliche einführende Gedanken zur Arbeitstagung ‘Kunstvermittlung in der Migrationsgesellschaft’, in: Institut für Auslandsbeziehungen (ifa) et al. (eds.): Kunstvermittlung in der Migrationsgesellschaft. Reflexionen einer Arbeitstagung, Berlin/Stuttgart: Institut für Auslandsbeziehungen, 2011 [22.2.2012]
- Mörsch, Carmen: “Watch this Space! – Position beziehen in der Kulturvermittlung”, in: Mira Sack, et al. (eds.): Theater Vermittlung Schule (subTexte 05), Zurich: Institute for the Performing Arts and Film, 2011
- Mörsch, Carmen: “In Verhältnissen über Verhältnisse forschen: ‘Kunstvermittlung in Transformation’ als Gesamtprojekt”, in: Settele, Bernadett, et al. (eds.): Kunstvermittlung in Transformation. Ergebnisse und Perspektiven eines Forschungsprojektes, Zurich: Scheidegger & Spiess, 2012, pp. 299 – 317
- Morley Literature Festival [8.11.2012]
- Morley Literature Festival, call for submissions [10.11.2012];→ Blog [17.11.2012];→ Signs of the Times [10.11.2012]
- Morley Town Council [8.11.2012]
- Museum für Gestaltung, Zurich, exhibition Global Design [26.9.2012]
- Museums, Libraries and Archives Council (MLA), GB, Generic Learning Outcomes [10.10.2012]
- Musikkollegium Winterthur, ”Winterthur schreibt eine Oper” [17.12.2014]
- Mysorekar, Sheila: “Guess my Genes – Von Mischlingen, MiMiMis und Multiracials”, in: Kien Nghi Ha et al. (eds.): re/visionen – Postkoloniale Perspektiven von People of Color auf Rassismus, Kulturpolitik und Widerstand in Deutschland, Münster: Unrast, 2007, pp. 161 – 170
N
- Netherlands Architecture Institute, Rotterdam, ”Hands-on Deck”/a> [30.4.2012]
- Netzwerk Forschung Kulturelle Bildung [1.5.2012]
- [4.7.2012]
- NGBK Berlin (pub.): Kunstcoop©, Berlin: Vice Versa, 2002
- “Now and then”, Morley [15.11.2012]; → Fotostream [15.11.2012]; → Trailer [17.11.2012];→ Video [18.11.2012]
O
- O’Neill, Paul; Wilson, Mick (eds.): Curating and the Educational Turn, London: Open Editions/Amsterdam: de Appel Arts Centre, 2010
- Organisation Kulturkontakt Austria [30.4.2012]
P
- Pädagogische Hochschule Bern, «Kulturelle Medienbildung» [18.2.2013]
- parallel school of art [17.12.2014]
- Patry, Jean-Luc: “Zum Problem der Theoriefeindlichkeit der Praktiker”, in: Heid, Helmut; Harteis, Christian (eds.): Verwertbarkeit, Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2005, pp. 143 – 161
- Patzner, Gerhard, et al.: “Offen und frei? Beiträge zur Diskussion Offener Lernformen”, in: schulheft 130, vol. 33. Innsbruck-Vienna-Bozen: StudienVerlag, 2008 [21.2.2013]; → MFV0403.pdf
- Perrot, Anne-Catherine de; Wodiunig, Tina: Evaluieren in der Kultur. Warum, was, wann und wie? Ein Leitfaden für die Evaluation von kulturellen Projekten, Programmen, Strategien und Institutionen, Zurich: Pro Helvetia/Migros-Genossenschafts-Bund, 2008
- Phinn, Gervase: Over Hill and Dale, London: Penguin Books, 2001
- Phinn, Gervase: The Other Side of the Dale, London: Penguin Books, 1999
- Phinn, Gervase: Young Readers and Their Books, London: David Fulton, 2000
- “Phrased and Confused” [10.11.2012]
- Picht, Georg: Die deutsche Bildungskatastrophe: Analyse und Dokumentation, Munich: Walter, 1964
- Picture Lending Scheme, Leeds [15.11.2012]
- Pinky Show (collective) [25.9.2012]
- Pirate Bay [7.9.2012]
- Podesva, Kristina Lee: “A Pedagogical Turn: Brief Notes on Education as Art”, in: Fillip 6, Summer 2007 [14.10.2012]; → MFV0405.pdf
- «Poématon» [19.11.2012]; → MCS0105.pdf
- Poésie sur parole [19.11.2012]
- The Poetry Takeaway [15.11.2012]
- Präsidialdepartement Basel-Stadt, Basel region education projects [25.1.2013]
- Präsidialdepartement Basel Stadt, ideas competition [25.1.2012]; → MFE070602.pdf
- Pringle, Emily: We did stir things up: The Role of Artists in Sites for Learning, London: Arts Council of England, 2002 [30.11.2012]; → MFV0401.pdf
- Pringle, Emily: The Artist as Educator: Examining Relationships between Art Practice and Pedagogy in the Gallery Context, London: Tate Papers, no. 11, 2009 [30.11.2012]; → MFV0402.pdf
- Le Printemps des Poètes [15.11.2012]
- Le Printemps des Poètes, competition 1 [17.11.2012]
- Le Printemps des Poètes, comprtition 2 [17.11.2012]
- Procter, James: Stuart Hall. Routldedge Critical Thinkers, London: Routledge, 2004
- Programme enquire, United Kingdom [17.12.2014]
- Pro Helvetia, Promotion of cultural mediation [1.5.2012]; → MFE070603.pdf
- Pro Helvetia Arts and Audiences Programme [22.11.2014]
- Pütz, Joline: Mapping der Selbstständigkeit in der Kunstvermittlung. Eine Untersuchung anhand von vier Beispielen aus der Schweiz, Österreich und Deutschland, Master thesis in the Master of Arts programme in Art Education, special emphasis on exhibition and education, Zurich University of the Arts 2012; → MFV0603.pdf
- Public Private Partnerships in Switzerland [12.12.2012]
Q
- Quenzel, Gudrun; Hurrelmann, Klaus (eds.): Bildungsverlierer. Neue Ungleichheiten, Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2011
R
- “Radical Cheerleading” [16.3.2012]
- Rancière, Jacques: Der unwissende Lehrmeister, Vienna: Passagen, 2007
- Raunig, Gerald; Wuggenig, Ulf (eds.): Kritik der Kreativität, Vienna: Turia und Kant, 2007
- Rauscher, Frances H., et al.: “Music and Spatial Task Performance”, in: Nature, no. 365, 1993, p. 611
- Reich, Kersten: Konstruktivistische Didaktik – ein Lehr- und Studienbuch inklusive Methodenpool auf CD, Weinheim: Beltz-Verlag, 2006
- “Rhythm Is It!” project, film [30.4.2012]
- Ribolits, Erich: “Flexibilität”, in: Dzierzbicka/Schirlbauer (Hg.): Pädagogisches Glossar der Gegenwart, Wien: Löcker-Verlag, 2006, S.120–127 [12.10.2012]; → MFV0310.pdf
- Ribolits, Erich: “Wer bitte ist hier bildungsfern? Warum das Offensichtliche zugleich das Falsche ist”, in: HLZ, Zeitschrift der GEW Hessen, no. 9/10, 2011 [12.10.2012]; → MFV0202.pdf
- Rittelmeyer, Christian: Warum und wozu ästhetische Bildung? Über Transferwirkungen künstlerischer Tätigkeiten. Ein Forschungsüberblick, Oberhausen: Athena, 2010
- Rodrigo, Javier (ed.): Prácticas dialógicas. Intersecciones entre Pedagogía crítica y Museología crítica, Palma de Mallorca: Museu d’Árt Contemporani a Mallorca Es Baluard, 2007
- Rodrigo, Javier; Fundació Pilar i Joan Miró, Mallorca, Project ArtUOM, 2010 [22.3.2012]
- Rodrigo, Javier: “Los museos como espacios de mediación: políticas culturales, estructuras y condiciones para la colaboración sostenible en contextos”, in: LABmediació del CA Tarragona Obert per Refelxió: Un Laboratori de treball en xarxa i producció artística i cultural, Tarragona: CA Centre d’Art Tarragona, Ajuntament de Tarragona, 2012, pp. 43 – 39 (Orginal text in Catalan, Spanish translation [14.10.2012]; → MFV0107.pdf
- Rölli, Marc: “Gilles Deleuze: Kultur und Gegenkultur”, in: Moebius, Stephan; Quadflieg, Dirk (eds.): Kultur. Theorien der Gegenwart. Wiesbaden: VS Verlag, 2006, pp. 30 – 41
- Rollig, Stella: “Zwischen Agitation und Animation, Aktivismus und Partizipation in der Kunst des 20. Jahrhunderts”, in: Rollig, Stella; Sturm, Eva (eds.): Dürfen die das? Kunst als sozialer Raum. Art/Education/Cultural Work/Communities, Vienna: Turia und Kant, 2002, pp. 128 – 139
S
- Sack, Detlef: “Gratwanderung zwischen Partizipation und Finanzengpässen. Ein Überblick über die deutsche Public Private Partnership-Entwicklung”, in: Zeitschrift für öffentliche und gemeinwirtschaftliche Unternehmen: ZögU / Journal for Public and Nonprofit Services, vol. 26, no. 4, 2003, pp. 353 – 370
- Salon Kulturvermittlung, Austria [10.10.2012]
- Schiller, Friedrich: “Ueber die ästhetische Erziehung des Menschen in einer Reihe von Briefen”, first published in: Die Horen, no. 1, 2, 6, 1795 [13.4.2012]
- Schmücker, Reinhold: “Der ‘Griff zur Kunst’ – ein Kunstgriff in Bildungsprozessen?”, in: Ermert, Karl, et al. (eds.): Kunst-Griffe. Über Möglichkeiten künstlerischer Methoden in Bildungsprozessen, Wolfenbüttel: Bundesakademie für kulturelle Bildung, 2003, pp. 8 – 28
- schnittpunkt. ausstellungstheorie und praxis [14.10.2012]
- schnittpunkt (Beatrice Jaschke, Nora Sternfeld) (eds.): Educational Turn. Handlungsräume der Kunst- und Kulturvermittlung, Vienna: Turia und Kant, 2012
- Schoen, Donald: The Reflective Practitioner, New York: Basic Books, 1983
- School Library Association, England [10.11.2012]
- Schrittesser, Ilse: Learning Outcomes: Idee, Nutzen und Möglichkeiten, lecture, University of Vienna [7.10.2012]
- “Schulhausroman” project, Austria [20.10.2012]
- “Schulhausroman” project, Germany [20.10.2012]
- “Schulhausroman” project, Switzerland [20.10.2012]
- “Schulhausroman” project, Wuppertal, Germany: [4.2.2013]
- Schweizerischer Verband Künste für Kinder und Jugendliche, Zürich [25.1.2013]
- Seefranz, Catrin; Saner, Philippe: Making Differences: Schweizer Kunsthochschulen. Explorative Vorstudie, Zurich: IAE [25.7.2012]; → MFV0103.pdf
- “Sélection Printemps des Poètes” [22.11.2012]
- Sennett, Richard: Der flexible Mensch. Die Kultur des neuen Kapitalismus, Berlin: Berlin-Verlag, 1998
- Serpentine Gallery, London, Centre for possible Studies [22.3.2012]
- Sertl, Michael: “Offene Lernformen bevorzugen einseitig Mittelschichtkinder! Eine Warnung im Geiste von Basil Bernstein”, in: Heinrich, Martin; Prexl-Krausz, Ulrike (eds.): Eigene Lernwege – Quo vadis? Eine Spurensuche nach “neuen Lernfomen” in Schulpraxis und LehrerInnenbildung, Vienna/Münster: LIT-Verlag, 2007, pp. 79 – 97 [21.2.2013]; → MFV0308.pdf
- Sertl, Michael: “Individualisierung als Imperativ? Soziologische Skizzen zur Individualisierung des Unterrichts”, in: IDE 3/2008, pp. 7–16, Innsbruck: StudienVerlag [21.2.2013]; → MFV0306.pdf
- Settele, Bernadett, et al. (eds.): Kunstvermittlung in Transformation. Ergebnisse und Perspektiven eines Forschungsprojektes, Zurich: Scheidegger & Spiess, 2012
- Siméon, Jean-Pierre, bio- and bibliography [18.11.2012]; → MCS0107.pdf
- Sinfonieorchester Sankt Gallen, offerings for schools [2.3.2012]
- Smith Anna Deavere Smith: quoted in, Sophie: Participating in the wrong way? Four Experiments by Sophie Hope. London, Cultural Democracy Editions, 2011, pp. 29
- Solothurn, Canton of, prize for cultural mediation [5.7.2012]
- Southpark [20.10.2012]
- Spiegel online, report on the project “Auf dem Sprung” [4.2.2013]; → MCS0215.pdf
- Spivak, Gayatri Chakravorty: “Can the Subaltern Speak?”, in: Nelson, C.; Grossberg L. (eds.), Marxism and the Interpretation of Culture, Basingstoke: Macmillan, 1988, pp. 271 – 313
- Spivak, Gayatri Chakravorty: An Aesthetic Education in the Era of Globalization, Cambridge/London: Harvard University Press, 2012
- Springay, Stephanie; Freedman, Debra (eds.): Curriculum and the Cultural Body, New York: Peter Lang, 2007
- Spychiger, Maria: “Ein offenes Spiel: Lernen aus Fehlern und Entwicklung von Fehlerkultur”, in: Caspary, Ralf. (ed.): Nur wer Fehler macht, kommt weiter. Wege zu einer neuen Lernkultur, Freiburg i. Br.: Herder, 2008, pp. 25 – 48
- “Superar” project [15.4.2012]
- Sternfeld, Nora: “Der Taxispielertrick. Vermittlung zwischen Selbstregulierung und Selbstermächtigung”, in: schnittpunkt (Beatrice Jaschke, Nora Sternfeld) (eds.): Wer spricht? Autorität und Autorschaft in Ausstellungen, Vienna: Turia und Kant, 2005, pp. 15 –33
- Sternfeld, Nora: “Unglamorous Tasks: What Can Education Learn from its Political Traditions?”, in: eFlux Magazine 3/2010, “Education actualized” [14.10.2012]; → MFV0502.pdf
- Steyerl, Hito: “Kultur: Ein Begriff ohne Grenzen. Alltag und Verbrechen”, in: Köchk, Sylvia, et al.: fields of TRANSFER. MigrantInnen in der Kulturarbeit, Vienna: IG Kultur, 2007, pp. 21 – 23 [21.2.2013]; → MFV0602.pdf
- Stiftung Mercator Schweiz foundation [20.8.2012]
- Stiftung Mercator Schweiz foundation: depiction of project “Schulhausroman” [20.8.2012]
- Stiftung Sozialpädagogisches Institut “Walter May” (SPI) foundation: Berlin, Mobiles Beratungsteam Ostkreuz [4.2.2013]
- Steps dance festival [21.3.2012]
- Sturm, Eva: Im Engpass der Worte. Sprechen über moderne zeitgenössische Kunst, Berlin: Reimer, 1996
- Sturm, Eva: “In Zusammenarbeit mit gangart. Zur Frage der Repräsentation in Partizipations-Projekten”, in: Kulturrisse no. 2, 2001, not paginated [21.9.2012]; → MFV0901.pdf
- Sturm, Eva: “Kunstvermittlung und Dekonstruktion”, in: NGBK Berlin (pub.): Kunstcoop©, Berlin: Vice Versa, 2002, pp. 27 – 36
- Sturm, Eva: “Woher kommen die KunstvermittlerInnen? Versuch einer Positionsbestimmung” in: Sturm, Eva; Rollig, Stella (eds.): Dürfen die das? Kunst als sozialer Raum: Art/Education/Cultural Work/Communities, Vienna: Turia und Kant, 2002, pp. 198 – 212 (Sturm 2002a)
- Sturm, Eva: “Kunstvermittlung als Widerstand”, in: Schöppinger Forum der Kunstvermittlung. Transfer. Beiträge zur Kunstvermittlung no. 2, 2002, pp. 92 – 110 (Sturm 2002b)
- Swiss Federal Statistical Office, Bern, voluntary-work monitoring initiative [17.12.2014]; → MFE070403.pdf
- Symphony orchestra of Sankt Gallen, see Sinfonieorchester Sankt Gallen
T
- Taguieff, Pierre-André: “Die Metamorphosen des Rassismus und die Krise des Antirasssismus”, in: Bielefeld, Ulrich (ed.): Das Eigene und das Fremde. Neuer Rassismus in der Alten Welt?, Hamburg: Hamburger Edition, 1998, pp. 221 – 268
- Tanztagung, Bern [18.2.2013]; → MFE080103.pdf
- Tate Britain, London, Tate Encounters [10.10.2012]
- Tate Britain, London, Tate Forum [15.2.2013]
- Tate Galleries, London (pub.) : Art Gallery Handbook. A Resource for Teachers, London: Tate Publishing, 2006
- Terkessidis, Mark: “Im Migrationshintergrund”, in: der freitag 14.1.2011 [15.2.2013]; → MFV0206.pdf
- TheaterFalle, Basel [18.2.2013]
- Théâtre du Galpon, Geneva [25.1.2013]
- Théâtre Vidy-Lausanne, Project “Audiodescription” [11.4.2012]
- TKI, Tiroler Kulturinitiativen/IG Kultur Tirol [25.8.2012]; → MFV0203.pdf
- tps – Fachverband Theaterpädagogik Schweiz [18.2.2013]
- Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance, London [25.1.2013]
- Tschacher, Wolfgang, et al.: “Physiological correlates of aesthetic perception in a museum”, in: Journal of Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, no. 6, 2012, pp. 96 – 103, doi: 10.1037/a0023845
U
- UNESCO, World Conference on Art Education, Lisbon 2006/Seoul 2010, Roadmap [30.4.2012]
- UNESCO (pub.): “Seoul Agenda. Goals for the Development of Arts Education”, Seoul, 2010; Roadmap [22.2.2013]; → MFV0305.pdf
- Univeristé Aix-Marseille, Médiation culturelle de l’art [1.2.2013]
- Université Sorbonne Nouvelle, Paris 3, recherche [11.6.2012]
- University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland (FHNW), [Fachhochschule Nordwestschweiz], arts mediation programme [25.1.2013]
V
- Valdés, Eugenio: “Zwischen Zweifel und Möglichkeit”, in: Goethe Institut (pub.): Humboldt, no. 156, 2011 [1.5.2012]
- Verband Musikschulen Schweiz, quality management [4.7.2012]
- Vergo, Peter: The New Museology, London: Reaktion Books, 1989
- Video of “Schulhausroman” reading, “Freitag der 13. und andere Zwischenfälle” [20.10.2012]
- Video of “Schulhausroman” reading, “FNM – Freier Nachmittag”: [20.10.2012]
- «Ville en Poésie» [17.11.2012]; → MCS0102.pdf
- Vincentelli, Moira; Grigg, Colin (eds.): Gallery Education and the New Art History, London: The Arts Council of Great Britain, 1992
W
- Weckerle, Christoph, et al.: Kreativwirtschaft Schweiz: Daten – Modelle – Szene, Basel: Birkhäuser, 2007
- Welcome to Yorkshire, website [10.11.2012]
- Welsch, Wolfgang: “Transkulturalität. Die veränderte Verfasstheit heutiger Kulturen”, in: Institut für Auslandsbeziehungen (pub.): Migration und Kultureller Wandel, Schwerpunktthema der Zeitschrift für Kulturaustausch, 45. vol. 1995 / 1. Vj., Stuttgart 1995 [27.7.2010]; → MFV0104.pdf
- Wenn es so weit ist group, Vienna [30.11.2012]
- White Rose Shoppingcenter [15.3.2012]
- Wieczorek, Wanda, et al. (eds.): Kunstvermittlung 1. Arbeit mit dem Publikum, Öffnung der Institution. Formate und Methoden der Kunstvermittlung auf der documenta 12, Zurich: diaphanes, 2009
- Wien Museum, Vienna, Ausstellung Gastarbajteri [15.3.2012]
- Wimmer, Constanze: Exchange – Die Kunst, Musik zu vermitteln. Qualitäten in der Musikvermittlung und Konzertpädagogik, Salzburg: Stiftung Mozarteum (foundation):, 2010 [16.10.2012]; → MFV0801.pdf
- Wimmer, Constanze: “Kammermusik-Collage oder Babykonzert – von den vielfältigen Wegen der Musikvermittlung”, in: KM. Das Monatsmagazin von Kulturmanagement Network. Kultur und Management im Dialog, no. 67, May 2012, p. 15 [25.8.2012]; → MFV0211.pdf
- Winter Sayilir, Sara: “‘Wo kommst du her?’ – ‘Aus Mutti’. Antirassismustraining für Europa”, in: WOZ Die Wochenzeitung, no. 31, 14 August 2011→ MFV0207.pdf
- Wittlin, Alma: The museum: its history and its tasks in education, London/New York: Routledge & Kegan Paul, 1949
Z
- Zeit online, report on the project “Auf dem Sprung” [4.2.2013]
- Zurich, Canton of, Office of Elementary Education, Zurich, schools & culture [21.5.2012]
- Zurich, City of, cultural fellowships [18.2.2013]
- Zurich University of the Arts, Zurich, “Ausstellen und Vermitteln” [17.12.2014]
- Zurich University of the Arts, Zurich, “Bilden – Künste – Gesellschaft”: → MFE080104.pdf
- Zurich University of the Arts, Zurich, “Musikvermittlung” [18.2.2013]
- Zurich University of the Arts, Zurich, conference “Die Künste in der Bildung [18.2.2013]; → MFE080104.pdf
- Zurich University of the Arts, Zurich, conference “Musikvermittlung – auf dem Weg zur Partizipation?” [20.8.2012]; → MFE080105.pdf
- Zurich University of the Arts, SNF research project “Kunstvermittlung zeigen” (2011–2013) [15.2.2013], ejournal published in July 2013.